Kwarantanna i izolacja – czyli niekończącej się historii zmian przepisów ciąg dalszy
Poniżej informujemy o kolejnej już zmianie przepisów dotyczących obowiązkowej kwarantanny i wypłacania świadczeń za ten okres przez płatników składek. Zmiany zostały wprowadzone ogłoszonym wczoraj wieczorem rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2020 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. z 2020 r., poz. 1931).
W ww. rozporządzeniu wprost wskazano, że w przypadku objęcia przez Sanepid danej osoby kwarantanną, izolacją albo izolacją w warunkach domowych, informację o tym umieszcza się w systemie teleinformatycznym (do którego dostęp mają wskazane instytucje publiczne, m.in. ZUS). Należy przy tym zaznaczyć, że nie wydaje się w tej sprawie decyzji organu inspekcji sanitarnej.
Od dzisiaj (tj. 3 listopada 2020 r.) wprowadzono „automatyczną” kwarantannę dla osób prowadzących wspólne gospodarstwo domowe lub zamieszkujących z osobą, u której potwierdzono zakażenie COVID-19. Od dnia uzyskania przez tę osobę pozytywnego wyniku testu, osoby wspólnie gospodarujące lub wspólnie zamieszkujące są obowiązane poddać się kwarantannie trwającej do upływu 7 dni od dnia zakończenia izolacji osoby z pozytywnym wynikiem testu. Również w tym wypadku decyzji organu inspekcji sanitarnej nie wydaje się.
Podstawą do wypłaty wynagrodzenia / zasiłku chorobowego osobie poddanej kwarantannie w ww. sytuacji za okres nieobecności w pracy jest złożenie przez ubezpieczonego oświadczenia o konieczności odbycia kwarantanny w tej określonej sytuacji. Oświadczenie zawiera imię i nazwisko ubezpieczonego, jego numer PESEL (jeżeli go posiada), informację o dniu rozpoczęcia odbywania obowiązkowej kwarantanny i dniu jej zakończenia oraz odpowiednie dane osoby zamieszkującej z ubezpieczonym we wspólnym gospodarstwie domowym, u której stwierdzono zakażenie COVID-19 (tj. imię i nazwisko, PESEL oraz dzień rozpoczęcia i zakończenia izolacji) oraz podpis ubezpieczonego. Pracodawca albo podmiot obowiązany do wypłaty zasiłków może wystąpić do Sanepidu o potwierdzenie informacji zawartych w tym oświadczeniu.
Natomiast od dnia 2 listopada 2020 r., lecz z mocą od dnia 24 października 2020 r. (co oznacza, że nowe zasady będą miały zastosowanie także do przypadków wcześniejszych – mających miejsce od dnia 24 października 2020 r.), podstawą do wypłaty zasiłku opiekuńczego w przypadkach konieczności opieki nad dzieckiem lub członkiem rodziny, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2, 2a i 3 ustawy zasiłkowej, którzy zostali poddani obowiązkowej kwarantannie lub izolacji w warunkach domowych jest złożenie przez ubezpieczonego oświadczenia o konieczności sprawowania takiej opieki (wraz ze wskazaniem odpowiednich danych osoby objętej kwarantanną lub izolacją w warunkach domowych, tj. imię i nazwisko, PESEL oraz dzień rozpoczęcia i zakończenia kwarantanny/izolacji). Także w tym przypadku pracodawca albo podmiot obowiązany do wypłaty zasiłku opiekuńczego, może wystąpić do Sanepidu o potwierdzenie informacji zawartych w ww. oświadczeniu.
Ponadto w ww. rozporządzeniu wprowadzono obowiązek polecania pracownikom urzędów administracji publicznej lub jednostek organizacyjnych wykonujących zadania o charakterze publicznym wykonywanie pracy zdalnej, z wyjątkiem jednostek organizacyjnych sądów i prokuratury oraz określonych sytuacji, kiedy wykonywanie pracy w formie pracy zdalnej nie jest możliwe. Obowiązek ten ma trwać do dnia 4 grudnia 2020 r. Do warunków świadczenia pracy zdalnej stosuje się przepisy art. 3 ust. 3–8 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1842).
W razie pytań lub wątpliwości oczywiście jesteśmy do Państwa dyspozycji.
03.11.2020