Najnowsze zmiany w stażu pracy – najczęściej zadawane pytania
21 października 2025 r. w Dzienniku Ustaw ogłoszono ustawę z 26 września 2025 r. zmieniającą Kodeks pracy oraz niektóre inne ustawy.
Dla lepszego zrozumienia kontekstu zagadnienia zachęcamy do zapoznania się z naszym poprzednim artykułem dotyczącym omawianej nowelizacji znajdującym się TUTAJ.
Jaki jest cel wprowadzenia regulacji?
Celem regulacji jest zapewnienie równouprawnienia pracowników oraz osób podejmujących pracę zarobkową na innych podstawach niż umowa o pracę, mianowanie, powołanie czy wybór.
Co obowiązuje obecnie?
Obecnie do stażu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze, wlicza się:
- okresy pracy świadczonej w ramach stosunku pracy,
- wybrane okresy stażu służby, np. w Policji czy Państwowej Straży Pożarnej.
Co zmieni się po wejściu w życie nowych przepisów?
Do stażu pracy będą zaliczane m.in.:
- prowadzenie działalności gospodarczej,
- korzystanie z „ulgi na start”,
- wykonywanie pracy na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy zlecenia, umowy agencyjnej, pozostawania osobą współpracującą z osobą wykonującą ww. umowy)
- inne okresy aktywności zawodowej, w tym m.in.:
- opieka nad dzieckiem,
- praca za granicą,
- praca skazanych.
Należy podkreślić, że umowy o dzieło nadal nie będą wliczane do stażu pracy.
Czy pracodawca musi samodzielnie przeliczyć staż pracy pracowników?
Tak. Pracodawca ma obowiązek zaktualizowania uprawnienia pracownika, jeżeli:
- pracownik przedstawi dokumenty potwierdzające nowe okresy zaliczane do stażu pracy lub
- pracodawca wcześniej zatrudniał pracownika na podstawie umowy, której realizacja wlicza się do stażu pracy na podstawie nowych przepisów.
W jaki sposób pracownik powinien udokumentować staż pracy?
Potwierdzenie stażu pracy odbywa się poprzez uzyskanie zaświadczenia o podleganiu ubezpieczeniom społecznym, wydawanego przez odpowiedni organ ZUS. Dokument ten pracownik powinien przedstawić pracodawcy jako potwierdzenie swojego stażu pracy.
Co, jeśli pracownik nie podlegał w czasie określonej aktywności ubezpieczeniom społecznym?
W takim przypadku pracownik może przedstawić inne dokumenty, które pozwolą ustalić okresy aktywności zawodowej, np. umowy zlecenia czy dokumenty potwierdzające prowadzenie działalności gospodarczej.
Ile czasu pracownik ma na udokumentowanie okresów zaliczanych do stażu pracy?
Pracownik ma na to 24 miesiące od wejścia w życie nowych przepisów tj.:
- od 1 stycznia 2026 r. – w przypadku jednostek sektora finansów publicznych,
- od 1 maja 2026 r. – w sektorze prywatnym.
Czy w przypadku, gdy pracodawca zatrudniał pracownika najpierw na podstawie umowy zlecenia, a następnie na umowie o pracę, konieczne jest uzyskanie z ZUS zaświadczenia o podleganiu ubezpieczeniom?
Nie. W takiej sytuacji uzyskanie zaświadczenia z ZUS nie będzie konieczne, ponieważ pracodawca jako podmiot zgłaszający pracownika do ubezpieczeń, posiada już odpowiednie informacje potwierdzające okresy podlegania ubezpieczeniom.
Czy w przypadku, gdy pracodawca wypowiedział pracownikowi umowę przed wejściem w życie nowych przepisów, a skutek rozwiązujący nastąpi już w okresie ich obowiązywania, okres wypowiedzenia powinien ulec przedłużeniu?
Nie. Jeśli wypowiedzenie zostało złożone jeszcze przed wejściem w życie nowych przepisów, należy liczyć wypowiedzenie według wcześniejszych regulacji.
Co w przypadku równoczesnej pracy na umowie o pracę i umowie zlecenia?
Jeżeli okresy te się nakładają, do stażu pracy wlicza się tylko jeden z nich. Dotyczy to również osób, które przez dłuższy czas łączyły umowę o pracę z umowami zleceniami.
Nowe przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2026 r. w sektorze finansów publicznych, a w sektorze prywatnym po 6 miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw tj. 1 maja 2026 r.
Jeśli potrzebują Państwo kompleksowego wsparcia w zakresie obliczania stażu pracy na nowych zasadach, zapraszamy do kontaktu z naszą Kancelarią.
18.12.2025


