Ruszają kontrole pracy zdalnej

W ostatnim czasie przypominaliśmy Państwu o konieczności wprowadzenia odpowiednich regulacji, jeżeli stosują Państwo w swoich przedsiębiorstwach pracę zdalną. Nowe przepisy w tym zakresie obowiązują od 7 kwietnia 2023 r. i obecnie, po kilku miesiącach od ich wprowadzenia, Państwowa Inspekcja Pracy rozpoczyna kontrole pracy zdalnej.

Podczas wizyty kontrolnej Inspekcja sprawdzi, w jaki sposób praca zdalna została wdrożona w firmie, w szczególności, czy takie wdrożenie nastąpiło zgodnie z przepisami, tj. w wyniku porozumienia ze związkiem zawodowym lub po konsultacji z przedstawicielami pracowników, a także czy w regulaminie lub porozumieniu określone zostały wszystkie kwestie wymagane przez nowe przepisy. Podczas kontroli sprawdzone zostanie także, czy pracodawca wypełnia nałożone na niego obowiązki w zakresie bhp, m.in. czy przygotował oceny ryzyka zawodowego dla pracy zdalnej.  Zweryfikowane zostanie także, czy pracownicy otrzymują ryczałt za pracę zdalną.

Badaniu będą podlegały również wnioski o pracę zdalną tzw. pracowników uprzywilejowanych – czy takie wnioski zostały rozpatrzone przez pracodawcę w odpowiednim terminie, a jeśli pracodawca nie wyraził zgody na pracę zdalną – czy przekazał pracownikowi uzasadnienie swojej decyzji.

Kontrola może zostać przeprowadzona także w wyniku otrzymania zgłoszenia od pracownika o nieprawidłowościach przy wykonywaniu pracy zdalnej.

Jeżeli zatem nie wprowadzili Państwo jeszcze pracy zdalnej lub mają Państwo jakiekolwiek wątpliwości w tym zakresie – zapraszamy do kontaktu.

05.07.2023