Najnowsze propozycje rządowych zmian dla pracodawców

Na początku października odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym (druk sejmowy nr 2862) zgłoszonego przez Ministra Przedsiębiorczości i Technologii. Głównym celem procedowanego aktu jest wprowadzenie szeregu uproszczeń dla przedsiębiorców, które w efekcie mają zwiększyć atrakcyjność i ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce.

Omawiany projekt uwzględnia m.in. zmiany w prawie pracy, w szczególności w zakresie obowiązków pracodawców w związku z BHP. W kodeksie pracy mają znaleźć się zapisy pozwalające pracodawcy na ograniczenie obowiązku przeprowadzenia okresowych szkoleń BHP dla pracowników administracyjno – biurowych w sytuacji, kiedy rodzaj przeważającej działalności pracodawcy został zakwalifikowany w najwyżej trzeciej kategorii ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Dzięki takiemu rozwiązaniu, pracownicy świadczący pracę na stanowiskach najmniej narażonych na wypadki przy pracy oraz wykonujących swoje obowiązki w środowisku o najmniej szkodliwych czynnikach dla zdrowia, co do zasady, nie będą zobowiązani do wykonywania okresowych szkoleń BHP.

Kolejnym zagadnieniem poruszanym w projekcie jest umożliwienie wykonywania zadań służby BHP pracodawcy posiadającemu ukończone odpowiednie szkolenie i zatrudniającemu do 50, a nie jak obecnie do 20 pracowników, jeśli jest zakwalifikowany do nie wyższej niż trzecia kategorii ryzyka w rozumieniu ww. ustawy. Pozostawienie przedsiębiorcy możliwości wyboru osoby odpowiedzialnej za działanie służby BHP ma na celu, zgodnie z założeniami projektu, optymalizację procesu pracy i możliwie najlepsze wykonywanie zadań BHP w zakładzie pracy.

Poniżej wskazujemy dalsze proponowane ułatwienia w zakresie HR:

– uchylenie obowiązku prowadzenia imiennych kart pracowników, ewidencji wyposażenia i zatrudnienia przez płatników opodatkowanych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz karty podatkowej,

– umożliwienie ZUS zawiadamiania ubezpieczonych o kontroli czasowej niezdolności do pracy za pośrednictwem operatorów pocztowych, pracowników ZUS, pracodawcy oraz innych upoważnionych osób,

– umożliwienie zawiadamiania ubezpieczonych o terminie badania przez lekarza orzecznika ZUS, lekarza konsultanta lub dostarczenia posiadanych wyników badań pomocniczych również telefonicznie oraz drogą elektroniczną,

– zniesienie wymogu uzyskania przez ZUS zwrotnego potwierdzenia otrzymania ww. zawiadomienia wysłanego pocztą tradycyjną,

– nałożenie na ubezpieczonego obowiązku wskazania adresu, pod którym będzie przebywał podczas czasowej niezdolności do pracy, jeśli różni się on od adresu udostępnionego na profilu informacyjnym,

– uregulowanie zasad potwierdzania umów zawartych przez osobę działającą jako organ osoby prawnej bez umocowania lub z przekroczeniem jego zakresu,

– wyłączenie obowiązku tworzenia przez mikro i małe jednostki oraz niektóre jednostki pożytku publicznego biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów dotyczących przyszłych świadczeń na rzecz pracowników, w tym również świadczeń emerytalnych.

Oczywiście, opisane powyżej zmiany nadal są w fazie procedowania, zatem ich ostateczny kształt może jeszcze ulec zmianie.

24.10.2018