B2B – kolejny wyrok i wytyczne dla managerów

Z przyjemnością informujemy, że w dniu 14 lipca br. Sąd Okręgowy w P. wydał wyrok, w którym uwzględnił w całości wniesione przez nas odwołanie od decyzji ZUS.

Decyzja organu rentowego dotyczyła „przekwalifikowania” umowy o współpracy zawartej przez naszego Klienta (spółkę z branży energii odnawialnej) z osobą prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą (tzw. samozatrudnienie / umowa B2B) w umowę o pracę. Mówiąc inaczej, ZUS uważał, że taki podwykonawca naszego Klienta jest traktowany w ramach tej współpracy jak pracownik, wobec czego uznał, że strony od początku współpracy łączyła umowa o pracę, co pozwoliło ZUSowi naliczyć składki od wynagrodzenia takiego kontraktora (ujęte w wystawianych przez niego na Spółkę fakturach) w taki sposób, jakby było to wynagrodzenie za pracę. Wobec ZUSu podmiotem odpowiedzialnym za odprowadzenie tych należności była oczywiście Spółka jako płatnik składek.

Od początku i konsekwentnie, wspólnie z Klientem uważaliśmy, że ZUS nie ma racji. Jeszcze na etapie kontroli ZUS oraz już podczas sporu sądowego przedstawialiśmy dowody pokazujące, że relacja między Spółką a jej podwykonawcą nie nosiła cech stosunku pracy. Sąd w ww. wyroku przyznał nam rację zmieniając w całości decyzję ZUS (wyrok nie jest jeszcze prawomocny).

W ostatnim okresie tego typu spraw pojawia się w naszej Kancelarii coraz więcej. Z tego względu warto przypomnieć, że ostateczna ocena tego, z jaką umową mamy do czynienia (tj. czy z umową o pracę czy umową cywilnoprawną) zależy nie tyle od treści samej umowy (którą prawnicy mogą napisać najładniej jak się da :)), ale od faktycznych warunków, w jakich współpraca ta występuje. Decyduje zatem nie to, co na papierze, ale to, jak w rzeczywistości dana relacja „wygląda”.

W związku z tym dobrym pomysłem jest przekazanie odpowiedniej w tym zakresie wiedzy osobom, które na codzień współpracują z samozatrudnionymi / kontaktorami, czy – co jest sytuacją wymagającą szczególnej uwagi – osobom, które w swoim zespole mają zarówno kontraktorów, jak i pracowników. To właśnie te osoby (najczęściej są to managerowie, liderzy) powinni wiedzieć, w jaki sposób na bieżąco różnicować zasady współpracy z członkami swojego zespołu właśnie po to, by uniknąć ryzyka uznania, że „kontraktorzy pracują tak samo jak pracownicy”. Sposobem na przekazanie tej wiedzy mogą być szkolenia lub „instrukcje” kierowane właśnie do managerów, potwierdzające najważniejsze zasady w tym zakresie.

Posiadamy wiedzę i doświadczenie we wspieraniu naszych Klientów w tym zakresie, poparte bogatym doświadczeniem procesowym w sprawach z ZUS, a także wieloma projektami audytowymi przeprowadzanymi u naszych Klientów, kiedy ocenialiśmy istniejącą sytuację pod kątem ryzyka przekwalifikowania umów B2B w umowy o pracę. Zapraszamy do kontaktu, jeśli także w Państwa organizacji występuje ryzyko związane w tymi kwestiami.

Prawnikiem prowadzącym te projekty w naszej Kancelarii jest mec. Anna Kamińska.

16.07.2021